Παρόμοια θέματα
Πρόσφατα Θέματα
ΕΟΡΤΟΛΌΓΙΟ
Ροή είδήσεων
Τίτλοι εφημερίδων
Φαρμακεία
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Σελίδα 1 από 1
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
«Κύρωση της από 8 Μαΐου 2010 Σύμβασης Δανειακής Διευκόλυνσης μεταξύ αφενός της Ελληνικής Δημοκρατίας ως δανειολήπτη και αφετέρου των κρατών μελών της Ευρωζώνης και του ΚfW ως δανειστών καθώς και του από 10 Μαΐου 2010 διακανονισμού χρηματοδότησης άμεσης ετοιμότητας από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Συμμετοχή της Ελλάδας στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης»
«Κύρωση της από 8 Μαΐου 2010 Σύμβασης Δανειακής Διευκόλυνσης μεταξύ αφενός της Ελληνικής Δημοκρατίας ως δανειολήπτη και αφετέρου των κρατών μελών της Ευρωζώνης και του ΚfW ως δανειστών καθώς και του από 10 Μαΐου 2010 διακανονισμού χρηματοδότησης άμεσης ετοιμότητας από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Συμμετοχή της Ελλάδας στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης»
Με το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου πραγματοποιείται η πολιτική δέσμευση της Κυβέρνησης να φέρει για συζήτηση και κύρωση στην Εθνική Αντιπροσωπεία όλα τα συμβατικά κείμενα, μαζί με τα παραρτήματα και προσαρτήματά τους με τα οποία η ελληνική κυβέρνηση εξασφάλισε τη χρηματοδότηση της χώρας από τα υπόλοιπα κράτη μέλη της Ευρωζώνης με δανειακά κεφάλαια ύψους 80 δις ευρώ και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο με δανειακά κεφάλαια ύψους 30 δις ευρώ.
Οι δυσμενέστατες συνέπειες που διαμορφώθηκαν για τη χώρα και τους έλληνες πολίτες από το υπερβολικό μέγεθος του δημόσιου χρέους που αυξήθηκε σε πάνω από 115% του ΑΕΠ το 2009 και του ελλείμματος που εκτινάχθηκε στο 13.6% του ΑΕΠ, απαιτούσαν αποτελεσματική δράση για την προάσπιση του εθνικού συμφέροντος και των ελλήνων πολιτών. Η κυβέρνηση με αίσθημα ευθύνης για τις σημερινές και τις μελλοντικές γενιές των ελλήνων αποφάσισε απέναντι στον κίνδυνο κατάρρευσης της οικονομίας λόγω της αδυναμίας δανεισμού της χώρας, να ζητήσει τη στήριξη της Ελλάδας από τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης σε συνδυασμό με το διακανονισμό χρηματοδότησης αμέσου ετοιμότητας του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Η προσφυγή της χώρας στους παραπάνω μηχανισμούς υπαγορεύτηκε από την ένταση της οικονομικής ύφεσης κατά το τρέχον έτος, σε συνέχεια της μείωσης του πραγματικού ΑΕΠ της χώρας κατά 2% το 2009 και την περαιτέρω αποδυνάμωση της οικονομικής δραστηριότητας. Η αδύναμη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, με το μεγάλο δημόσιο έλλειμμα, εξαιτίας της υιοθέτησης λανθασμένων προηγούμενων επιλογών στην πολιτική των φορολογικών εσόδων, που έβαιναν μειούμενα, ενώ οι δαπάνες αυξάνονταν δραματικά, οδήγησαν σε σημαντικές αδυναμίες και προβλήματα στην παρακολούθηση και τον έλεγχο των δαπανών. Εντός αυτού του πλαισίου της επιδεινούμενης δημοσιονομικής κατάστασης έγιναν υποβαθμίσεις των κυβερνητικών ομολόγων από τους οίκους αξιολόγησης και οι επενδυτές άρχισαν να υπαναχωρούν από τα ελληνικά ομόλογα, πιέζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τις αποδόσεις τους. Ο συνδυασμός των παραπάνω παραγόντων επηρέασε αρνητικά το χρηματοπιστωτικό σύστημα με συνέπεια να αυξάνονται τα επισφαλή δάνεια ενώ παράλληλα να υφίσταται πίεση στις τράπεζες εξαιτίας του κόστους δανεισμού στη διατραπεζική αγορά. Η οριακή μόνο μείωση του εξωτερικού ελλείμματος της χώρας, με τον πληθωρισμό και το εγχώριο κόστος να έχουν αυξηθεί στην Ελλάδα περισσότερο εν συγκρίσει με τα άλλα κράτη μέλη της Ευρωζώνης, και με δεδομένη την σημαντική απώλεια ανταγωνιστικότητας της χώρας την τελευταία δεκαετία οδήγησαν σε ιδιαιτέρως αρνητικές εξελίξεις που αποκρυσταλλώνονται στη διαμόρφωση του εξωτερικού ελλείμματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών στο τέλος του 2009 σε ποσοστό άνω του 11% του ΑΕΠ, στην υπέρβαση του αρνητικού 83% του ΑΕΠ για την καθαρή διεθνή επενδυτική θέση της χώρας και στην αύξηση του συνόλου των δαπανών που αφορούν τόκους για το εξωτερικό χρέος σε ποσοστό άνω του 5% του ΑΕΠ.
Η Κυβέρνηση αποφάσισε με τόλμη όχι μόνο να μην αποκρύψει την πραγματικά δυσχερή κατάσταση αλλά να θέσει στόχους για να ανατραπεί οριστικά αυτό το περιβάλλον που δημιουργεί αβεβαιότητα και ανησυχία στους έλληνες πολίτες.
Πρώτος και κύριος στόχος είναι η διόρθωση των δημοσιονομικών και εξωτερικών ανισορροπιών, προκειμένου να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη. Δυστυχώς το κόστος χρηματοδότησης της οικονομίας της χώρας θα συνεχίσει αναπόφευκτα να είναι υψηλό για ορισμένο χρονικό διάστημα. Η πρόκληση της ταυτόχρονης αντιμετώπισης της ανάγκης για διόρθωση των δημοσιονομικών ανισορροπιών σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος χρηματοδότησης απαιτεί μια ριζικά διαφορετική οικονομία. Απαιτείται νέος προσανατολισμός της οικονομίας της Ελλάδας για μια δυναμική ανάπτυξη και απασχόληση μέσω των αναγκαίων, όσο ποτέ άλλοτε, δυναμικών μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών και διαρθρωτικών πολιτικών.
Η Κυβέρνηση εκτιμά ότι απαιτείται μία εκτεταμένη περίοδος προσαρμογής, στην οποία αρχικά ο ρυθμός ανάπτυξης του πραγματικού ΑΕΠ θα περιοριστεί κατά το 2010-2011, αλλά αναμένεται να ανακάμψει σταδιακά στη συνέχεια. Αν και η σημαντική προσπάθεια δημοσιονομικής εξυγίανσης επιβαρύνει αρχικά την οικονομική δραστηριότητα, αναμένεται ότι το σύνολο των μέτρων που έχουν σχεδιασθεί (εμπροσθοβαρή δημοσιονομικά μέτρα και ισχυρό μεσοπρόθεσμο οικονομικό πρόγραμμα σε συνδυασμό με διεξοδικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις) δημιουργούν τις συνθήκες για την επιστροφή σε θετική ανάπτυξη από το 2012 και μετά. Απαραίτητος σημαντικός όρος για την επιτυχία της προσπάθειας αυτής είναι να μειωθεί σημαντικά ο πληθωρισμός κάτω από το μέσο όρο της Ευρωζώνης για να ανακτήσει η χώρα ανταγωνιστικότητα στις τιμές. Μέτρα για τη συγκράτηση των μισθών και των συντάξεων, καθώς και ο περιορισμός των ολιγοπωλιακών δομών για τη μείωση των υψηλών περιθωρίων κέρδους σε ορισμένους κλάδους , λειτουργούν θετικά στην κατεύθυνση αυτή. Ακολούθως αναμένεται να μειωθεί σταδιακά στο μεσοπρόθεσμο διάστημα και το εξωτερικό έλλειμμα. Στόχος είναι να βελτιωθούν οι εξαγωγές και να μειωθεί η εξάρτηση της οικονομίας μας από τις εισαγωγές.
Για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά η στρατηγική της κυβέρνησης θα γίνει χρήση όλων των διαθέσιμων δημοσιονομικών, χρηματοπιστωτικών και διαρθρωτικών πολιτικών. Η οικονομία της χώρας έχει απόλυτη ανάγκη από ένα ισχυρό και βιώσιμο πρόγραμμα προσαρμογής για τη διόρθωση των δημοσιονομικών ανισορροπιών και τη στροφή του χρέους σε καθοδική πορεία στο μεσοπρόθεσμο διάστημα, τη διατήρηση της σταθερότητας του τραπεζικού συστήματος και την ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας.
Στο πλαίσιο αυτό συνεπώς η δημοσιονομική προσαρμογή γίνεται ο ακρογωνιαίος λίθος του προγράμματος, προκειμένου να τεθεί ο λόγος του χρέους προς ΑΕΠ σε καθοδική πορεία από το 2013 και έπειτα, και να διατηρηθεί και μετά το πρόγραμμα μέσω της επίτευξης σημαντικών πρωτογενών πλεονασμάτων (τουλάχιστον 5% του ΑΕΠ) μέχρι το 2020. Για τη διατήρηση της δημοσιονομικής εξυγίανσης στο μεσοπρόθεσμο διάστημα, η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να ενδυναμώσει το πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής και τους θεσμούς που διέπουν τη δημοσιονομική διαχείριση.
Υπό τις συνθήκες αυτές καθίσταται αναγκαίο να στηριχθεί η προσπάθεια για δημοσιονομική προσαρμογή και επανάκτηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, με την κατάλληλη εισοδηματική πολιτική και την πολιτική κοινωνικής προστασίας. Η προσαρμογή των εισοδημάτων σε βιώσιμα επίπεδα είναι αναγκαία για τη στήριξη της δημοσιονομικής διόρθωσης και της μείωσης του πληθωρισμού σε επίπεδα κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, καθώς και για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας κόστους και τιμών σε μόνιμη βάση. Τα προγράμματα κοινωνικής ασφάλισης πρέπει να ενδυναμωθούν για να αντιμετωπίσουν υποβόσκουσες διαρθρωτικές ανισορροπίες που οφείλονται στη γήρανση του πληθυσμού, καθώς τα κόστη των ασφαλιστικών παροχών στη χώρα αναμένεται να είναι από τα υψηλότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση με τις υφιστάμενες πολιτικές. Δεδομένου ότι οι μεγαλύτερες υπερβάσεις ετησίως στον προϋπολογισμό προέρχονται συστηματικά από τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, οι μεταρρυθμίσεις για την περιφρούρηση της βιωσιμότητας του συστήματος έχουν επείγοντα χαρακτήρα.
Σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν και οι πολιτικές στον χρηματοπιστωτικό τομέα με στόχο τη διατήρηση της σταθερότητας. Παρά το γεγονός ότι τα κεφαλαιακά αποθέματα στο τραπεζικό σύστημα στην παρούσα φάση είναι επαρκή, η Τράπεζα της Ελλάδος και η Κυβέρνηση θα ενισχύσουν και θα αποσαφηνίσουν τα κύρια στοιχεία του ελληνικού εποπτικού πλαισίου και του πλαισίου διαχείρισης χρηματοπιστωτικών κρίσεων, ώστε να βοηθήσουν το τραπεζικό σύστημα στη διάρκεια αυτής της περιόδου χαμηλής ανάπτυξης με στενή παρακολούθηση της ρευστότητας και των μη εξυπηρετούμενων δανείων ανά τράπεζα.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές που θα προάγουν την ικανότητα της οικονομίας να παράγει, να αποταμιεύει και να εξάγει πρέπει να είναι αποφασιστικής σημασίας για να επιτευχθεί μεσοπρόθεσμη ανάκαμψη. Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων πρόκειται να υλοποιηθεί για τον εκσυγχρονισμό του δημόσιου τομέα, την αύξηση της αποτελεσματικότητας και της ευελιξίας των αγορών προϊόντων και εργασίας, και τη δημιουργία ενός ανοικτού και προσβάσιμου περιβάλλοντος για τους επενδυτές και για τη μείωση της άμεσης συμμετοχής του δημοσίου στις βιομηχανίες της χώρας.
Η δίκαιη κατανομή του κόστους προσαρμογής αποτελεί βασική δέσμευση της κυβέρνησης και η προστασία των πιο ευάλωτων και ευπαθών ομάδων της ελληνικής κοινωνίας λαμβάνεται υπόψη στο σχεδιασμό των πολιτικών προσαρμογής. Για το λόγο αυτό προβλέπεται μεγαλύτερη συνεισφορά από όσους δεν είχαν μέχρι σήμερα επιβαρυνθεί με το μερίδιο που τους αναλογεί.
Ο προσδιορισμός των στόχων δημοσιονομικής εξυγίανσης αποτελεί και περιεχόμενο του Μνημονίου Συνεννόησης, το οποίο συμφωνήθηκε στις 3 Μαΐου 2010 μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για λογαριασμό των κρατών μελών της Ευρωζώνης και της Ελληνικής Δημοκρατίας. Το Μνημόνιο απετέλεσε τη βάση συμφωνίας για την ενεργοποίηση του Μηχανισμού Στήριξης από τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης και του Μηχανισμού χρηματοδότησης άμεσης ετοιμότητας του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Ειδικότερα επί του άρθρου πρώτου
α) Σύμβαση Δανειακής Διευκόλυνσης
Μετά την από 23 Απριλίου 2010 αίτηση της Ελλάδας για χρηματοδότηση μέσω διμερών δανείων από τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ σε συνέχεια της Δήλωσης των Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων της ζώνης του ευρώ της 25ης Μαρτίου 2010 και της Δήλωσης της Ευρωομάδας της 11ης Απριλίου 2010, τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης, αποφάσισαν στις 2 Μαΐου 2010 να παρέχουν στήριξη σταθερότητας στην Ελλάδα, σε διακυβερνητικό πλαίσιο, μέσω κοινά οργανωμένων διμερών δανείων. Τα δάνεια αυτά χορηγούνται σε συνδυασμό με τη χρηματοδότηση από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (Δ.Ν.Τ.) βάσει του Διακανονισμού Χρηματοδότησης Άμεσης Ετοιμότητας του Δ.Ν.Τ. Για το λόγο αυτό αποφασίστηκε στις 5 Μαΐου 2010 από τους εκπροσώπους των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ανατεθούν στην Επιτροπή καθήκοντα συντονισμού και διαχείρισης των συντονισμένων διμερών δανείων, όπως ορίζονται στη Συμφωνία μεταξύ των Πιστωτών, που συνάφθηκε στις 8 Μαΐου 2010, ασκώντας όλες τις λειτουργίες, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτή τη Σύμβαση μέσω της Επιτροπής.
Αντίστοιχα η Ελλάδα αναλαμβάνει τη δέσμευση να εφαρμόσει τα μέτρα για την επιτήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και τις κατευθυντήριες γραμμές της οικονομικής πολιτικής με βάση τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου δυνάμει των άρθρων 126(9) και 136 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία προβλέπονται στο Μνημόνιο Συνεννόησης που συστατικά του μέρη είναι το Μνημόνιο Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής πολιτικής, το Μνημόνιο στις συγκεκριμένες προϋποθέσεις Οικονομικής Πολιτικής και το Τεχνικό Μνημόνιο Συνεννόησης, όπως μπορεί κατά διαστήματα να τροποποιείται ή/ και να συμπληρώνεται. Η διαθεσιμότητα του πρώτου δανείου εξαρτήθηκε από την υπογραφή του Μνημονίου Συνεννόησης και την έναρξη ισχύος της παρούσας Σύμβασης, ενώ η διαθεσιμότητα των επόμενων δανείων εξαρτάται από τη θετική απόφαση των υπολοίπων κρατών μελών της Ευρωζώνης μετά από διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) για την εφαρμογή των συμφωνηθέντων με βάση τα παραπάνω.
Η Επιτροπή ανοίγει έναν λογαριασμό στο όνομα των υπολοίπων Κρατών Μελών της Ευρωζώνης στην ΕΚΤ, που χρησιμοποιείται για την διενέργεια όλων των πληρωμών εκ μέρους τους και εκ μέρους της Ελλάδας, ενώ η Ελλάδα έχει ορίσει την Τράπεζα της Ελλάδας ως αντιπρόσωπό της για τους σκοπούς της Σύμβασης αυτής. Η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας έχει ορίσει τον χρηματοπιστωτικό όμιλο KfW ως δανειστή για λογαριασμό της Γερμανίας, που υπόκειται στις οδηγίες, τελεί υπό την εγγύηση και ενεργεί για το δημόσιο συμφέρον της Γερμανίας.
Στο άρθρο 1 ορίζεται το ύψος της διαθέσιμης δανειακής διευκόλυνσης προς την Ελλάδα που ανέρχεται σε ποσό ύψους μέχρι ογδόντα δις Ευρώ και η αναληφθείσα δέσμευση για κάθε κράτος μέλος της Ευρωζώνης. Καθορίζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των δανειστών (άρθρο 2 ), οι διαδικασίες ανάληψης, ο προσδιορισμός του καθαρού ποσού εκταμίευσης και οι αναγκαίοι όροι για τις αναλήψεις, τη διαθεσιμότητα και τις εκταμιεύσεις (άρθρο 3) καθώς και οι εκατέρωθεν εγγυήσεις και υποχρεώσεις (άρθρο 4). Στη συνέχεια προσδιορίζεται το επιτόκιο, τα κόστη και οι δαπάνες, ο τρόπος και οι διαδικασίες αποπληρωμής, πρώιμης αποπληρωμής, υποχρεωτικής αποπληρωμής ή και ακύρωσης καθώς και οι πληρωμές (άρθρα 5, 6 και 7). Οι λόγοι καταγγελίας των αντισυμβαλλομένων, οι σχετικές υποχρεώσεις για επιθεωρήσεις, πρόληψης της απάτης και ελέγχους της Επιτροπής, οι απαιτούμενες γνωστοποιήσεις εκ μέρους των συμβαλλομένων, η δυνατότητα και οι προϋποθέσεις για την εκχώρηση και μεταβίβαση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των δανειστών περιλαμβάνονται επίσης στην εν λόγω Σύμβαση.
Η Σύμβαση παραπέμπει στο κείμενο της Συμφωνίας μεταξύ των Πιστωτών, δηλαδή της Συμφωνίας για την παροχή στην Ελλάδα στήριξης σταθερότητας μέσω των κοινά οργανωμένων διμερών δανείων, η οποία προηγήθηκε της Σύμβασης Δανειακής Διευκόλυνσης, προκειμένου να ρυθμίσουν τις μεταξύ τους σχέσεις.
Συγκεκριμένα, με την Συμφωνία αυτή καθορίστηκε ο τρόπος με τον οποίο κάθε δανειστής δεσμεύεται από την Σύμβαση, ορίστηκε η Επιτροπή ως εκπρόσωπός τους ως προς την οργάνωση και διαχείριση των Δανείων, εξουσιοδοτήθηκε επίσης, η Επιτροπή να ανοίξει λογαριασμό στην ΕΚΤ στο όνομα των δανειστών για τη δι, ενέργεια όλων των πληρωμών, καθορίστηκε η διαδικασία έγκρισης της εκταμίευσης των δανείων αλλά και ο τρόπος διεξαγωγής της, προβλέφθηκε ο τρόπος υπολογισμού των τόκων αλλά και η διαδικασία ανακατανομής των συμμετοχών τους. Ως διάρκεια της εν λόγω Συμφωνίας ορίστηκε η τελική εξόφληση των ποσών της Συμφωνίας Δανειακής Διευκόλυνσης και πάντως όχι πέραν του τριετούς προγράμματος που προβλέπει το Μνημόνιο Συνεννόησης.
Επίσης η Σύμβαση Δανειακής Διευκόλυνσης παραπέμπει στο κείμενο του Μνημονίου Συνεννόησης.
Επί του άρθρου δεύτερου
Με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 9ης Μαΐου 2010 αποφασίστηκε η θεσμοθέτηση ενός Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης. Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Στήριξης (ΕΜΣ) αποτελεί καρπό της καθυστερημένης αλλά αναπόφευκτης συνειδητοποίησης από τα κράτη μέλη της Ε.Ε., και ιδίως από τη Γερμανία, του γεγονότος ότι η κρίση πληρωμών της Ελλάδας δεν ήταν μεμονωμένο και δυνάμενο ανεξάρτητης αντιμετώπισης ζήτημα που οφειλόταν αποκλειστικά στην κακοδιαχείριση της συγκεκριμένης χώρας, αλλά προάγγελλος γενικότερων αναταράξεων στην ευρωζώνη, με ρίζες στην αναντιστοιχία των οικονομικών δομών μεταξύ ευρωπαϊκού Βορρά και ευρωπαϊκού Νότου, που κινδύνευε να αποσταθεροποιήσει το Ευρώ και να έχει μεσοπρόθεσμα καταστροφικές συνέπειες για όλα τα κράτη μέλη.
Η πρωτοφανής αυτή κατάσταση έκανε εμφανές ότι το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης με τα ονομαστικά του κριτήρια και τις ασφυκτικές κυρώσεις που προβλέπει για τις αποκλίνουσες από τα κριτήρια αυτά χώρες, δεν επαρκεί προκειμένου να εξασφαλιστεί η δημοσιονομική σταθερότητα και η ισόρροπη ανάπτυξη στην ευρωζώνη και στο σύνολο της ΕΕ. Χρειάζονται χρηματοδοτικές παρεμβάσεις μεγάλου βεληνεκούς, στενή παρακολούθηση των προϋπολογισμών των κρατών μελών, ευρύτερος και εντονότερος συντονισμός των οικονομικών τους πολιτικών και προοπτικά άσκηση κοινής δημοσιονομικής πολιτικής με φορολογική εναρμόνιση και έλεγχο του χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Στήριξης αποτελεί πρώτη και ατελή απάντηση στα παραπάνω αδιέξοδα. Θέτει για τρία χρόνια στη διάθεση των πλέον ευάλωτων εταίρων 60 δις Ευρώ από τα αποθέματα του κοινοτικού προϋπολογισμού (που παραμένει, έτσι κι αλλιώς εξαιρετικά ανεπαρκής), άλλα 440 δις Ευρώ από τα κράτη μέλη της ευρωζώνης και 250 δις Ευρώ από το ΔΝΤ, συνολικά δηλαδή το σημαντικό ποσό των 750 δις Ευρώ, το οποίο συνιστά την ασπίδα απέναντι στις κερδοσκοπικές ορέξεις των αγορών εναντίον των χωρών που θα βρεθούν σε επισφαλή θέση. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Στήριξης ακολουθεί σχεδόν κατά γράμμα τον αντίστοιχο ελληνικό μηχανισμό των 110 δις. Μακριά από το να αποτελεί άνευ όρων παράδοση στις επιταγές ξένων κέντρων, όπως άκριτα έσπευσαν να καταγγείλουν ορισμένοι, η συνολική αυτή επιστράτευση σχεδόν ενός τρισεκατομμυρίου Ευρώ, με τις προϋποθέσεις επιτήρησης και ελέγχων που τη συνοδεύουν, συνιστά εμβρυακή μορφή μιας μελλοντικής κοινής ευρωπαϊκής δημοσιονομικής πολιτικής, η οποία θα αποτελέσει κρίσιμο βήμα στην πολιτική ενοποίηση της γηραιάς ηπείρου, χωρίς την οποία είναι αδύνατο να επιβιώσουμε στο σύγχρονο κόσμο.
Η χώρα μας που έχει ήδη χρηματοδοτηθεί και θα χρηματοδοτείται για μία τριετία από τη δανειακή διευκόλυνση που εγκρίθηκε τον περασμένο μήνα, δεν θα συμμετάσχει άμεσα στον ευρωπαϊκό μηχανισμό, ή ακριβέστερα θεωρείται ότι έχει ήδη συμμετάσχει, εφόσον ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Στήριξης αποτελεί συνέχεια και προέκταση του ελληνικού. Θα συμμετάσχει βέβαια στο νομικό πρόσωπο που θα τον υλοποιήσει και ευελπιστούμε ότι θα συμμετάσχουμε πλήρως στο μέλλον όταν θα έχουμε βγει από την κρίση, θα έχουμε εκπληρώσει τις αναληφθείσες υποχρεώσεις μας και θα ζούμε πλέον σε μια Ε.Ε. που δεν θα αρκείται σε προσωρινά μέτρα δημοσιονομικής σταθεροποίησης, αλλά θα έχει χαράξει κοινή και μόνιμη δημοσιονομική πολιτική.
Με το άρθρο δεύτερο παρέχεται η εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονομικών να εκπροσωπεί την Ελλάδα και να υπογράφει κάθε σχετικό μνημόνιο συνεργασίας, συμφωνία ή σύμβαση δανεισμού, διμερή ή πολυμερή, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, και να συμμετέχει σε όλες τις διαδικασίες του υπό ολοκλήρωση Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης.
Επί του άρθρου τρίτου
Με το άρθρο Τρίτο ορίζεται η έναρξη ισχύος του νόμου.
Επισημαίνεται ότι με το ν. 3845/2010 παρασχέθηκε εξουσιοδότηση για την υπογραφή των δανειακών συμβάσεων στον Υπουργό Οικονομικών , ενώ με τον ίδιο νόμο, όπως συμπληρώθηκε με το ν. 3847/2010, ορίσθηκε ότι οι δανειακές συμβάσεις ισχύουν από την ημερομηνία υπογραφής τους, προκειμένου να καταστεί δυνατή η έγκαιρη εκταμίευση της πρώτης δόσης του δανείου.
Αυτά επιδιώκονται με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου και παρακαλείται η Εθνική Αντιπροσωπεία για την ψήφισή του.
Αθήνα 3 Ιουνίου 2010
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
(hat tip capital.gr)
Γιώργος Καισάριος
«Κύρωση της από 8 Μαΐου 2010 Σύμβασης Δανειακής Διευκόλυνσης μεταξύ αφενός της Ελληνικής Δημοκρατίας ως δανειολήπτη και αφετέρου των κρατών μελών της Ευρωζώνης και του ΚfW ως δανειστών καθώς και του από 10 Μαΐου 2010 διακανονισμού χρηματοδότησης άμεσης ετοιμότητας από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Συμμετοχή της Ελλάδας στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης»
«Κύρωση της από 8 Μαΐου 2010 Σύμβασης Δανειακής Διευκόλυνσης μεταξύ αφενός της Ελληνικής Δημοκρατίας ως δανειολήπτη και αφετέρου των κρατών μελών της Ευρωζώνης και του ΚfW ως δανειστών καθώς και του από 10 Μαΐου 2010 διακανονισμού χρηματοδότησης άμεσης ετοιμότητας από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Συμμετοχή της Ελλάδας στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης»
Με το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου πραγματοποιείται η πολιτική δέσμευση της Κυβέρνησης να φέρει για συζήτηση και κύρωση στην Εθνική Αντιπροσωπεία όλα τα συμβατικά κείμενα, μαζί με τα παραρτήματα και προσαρτήματά τους με τα οποία η ελληνική κυβέρνηση εξασφάλισε τη χρηματοδότηση της χώρας από τα υπόλοιπα κράτη μέλη της Ευρωζώνης με δανειακά κεφάλαια ύψους 80 δις ευρώ και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο με δανειακά κεφάλαια ύψους 30 δις ευρώ.
Οι δυσμενέστατες συνέπειες που διαμορφώθηκαν για τη χώρα και τους έλληνες πολίτες από το υπερβολικό μέγεθος του δημόσιου χρέους που αυξήθηκε σε πάνω από 115% του ΑΕΠ το 2009 και του ελλείμματος που εκτινάχθηκε στο 13.6% του ΑΕΠ, απαιτούσαν αποτελεσματική δράση για την προάσπιση του εθνικού συμφέροντος και των ελλήνων πολιτών. Η κυβέρνηση με αίσθημα ευθύνης για τις σημερινές και τις μελλοντικές γενιές των ελλήνων αποφάσισε απέναντι στον κίνδυνο κατάρρευσης της οικονομίας λόγω της αδυναμίας δανεισμού της χώρας, να ζητήσει τη στήριξη της Ελλάδας από τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης σε συνδυασμό με το διακανονισμό χρηματοδότησης αμέσου ετοιμότητας του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Η προσφυγή της χώρας στους παραπάνω μηχανισμούς υπαγορεύτηκε από την ένταση της οικονομικής ύφεσης κατά το τρέχον έτος, σε συνέχεια της μείωσης του πραγματικού ΑΕΠ της χώρας κατά 2% το 2009 και την περαιτέρω αποδυνάμωση της οικονομικής δραστηριότητας. Η αδύναμη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, με το μεγάλο δημόσιο έλλειμμα, εξαιτίας της υιοθέτησης λανθασμένων προηγούμενων επιλογών στην πολιτική των φορολογικών εσόδων, που έβαιναν μειούμενα, ενώ οι δαπάνες αυξάνονταν δραματικά, οδήγησαν σε σημαντικές αδυναμίες και προβλήματα στην παρακολούθηση και τον έλεγχο των δαπανών. Εντός αυτού του πλαισίου της επιδεινούμενης δημοσιονομικής κατάστασης έγιναν υποβαθμίσεις των κυβερνητικών ομολόγων από τους οίκους αξιολόγησης και οι επενδυτές άρχισαν να υπαναχωρούν από τα ελληνικά ομόλογα, πιέζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τις αποδόσεις τους. Ο συνδυασμός των παραπάνω παραγόντων επηρέασε αρνητικά το χρηματοπιστωτικό σύστημα με συνέπεια να αυξάνονται τα επισφαλή δάνεια ενώ παράλληλα να υφίσταται πίεση στις τράπεζες εξαιτίας του κόστους δανεισμού στη διατραπεζική αγορά. Η οριακή μόνο μείωση του εξωτερικού ελλείμματος της χώρας, με τον πληθωρισμό και το εγχώριο κόστος να έχουν αυξηθεί στην Ελλάδα περισσότερο εν συγκρίσει με τα άλλα κράτη μέλη της Ευρωζώνης, και με δεδομένη την σημαντική απώλεια ανταγωνιστικότητας της χώρας την τελευταία δεκαετία οδήγησαν σε ιδιαιτέρως αρνητικές εξελίξεις που αποκρυσταλλώνονται στη διαμόρφωση του εξωτερικού ελλείμματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών στο τέλος του 2009 σε ποσοστό άνω του 11% του ΑΕΠ, στην υπέρβαση του αρνητικού 83% του ΑΕΠ για την καθαρή διεθνή επενδυτική θέση της χώρας και στην αύξηση του συνόλου των δαπανών που αφορούν τόκους για το εξωτερικό χρέος σε ποσοστό άνω του 5% του ΑΕΠ.
Η Κυβέρνηση αποφάσισε με τόλμη όχι μόνο να μην αποκρύψει την πραγματικά δυσχερή κατάσταση αλλά να θέσει στόχους για να ανατραπεί οριστικά αυτό το περιβάλλον που δημιουργεί αβεβαιότητα και ανησυχία στους έλληνες πολίτες.
Πρώτος και κύριος στόχος είναι η διόρθωση των δημοσιονομικών και εξωτερικών ανισορροπιών, προκειμένου να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη. Δυστυχώς το κόστος χρηματοδότησης της οικονομίας της χώρας θα συνεχίσει αναπόφευκτα να είναι υψηλό για ορισμένο χρονικό διάστημα. Η πρόκληση της ταυτόχρονης αντιμετώπισης της ανάγκης για διόρθωση των δημοσιονομικών ανισορροπιών σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος χρηματοδότησης απαιτεί μια ριζικά διαφορετική οικονομία. Απαιτείται νέος προσανατολισμός της οικονομίας της Ελλάδας για μια δυναμική ανάπτυξη και απασχόληση μέσω των αναγκαίων, όσο ποτέ άλλοτε, δυναμικών μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών και διαρθρωτικών πολιτικών.
Η Κυβέρνηση εκτιμά ότι απαιτείται μία εκτεταμένη περίοδος προσαρμογής, στην οποία αρχικά ο ρυθμός ανάπτυξης του πραγματικού ΑΕΠ θα περιοριστεί κατά το 2010-2011, αλλά αναμένεται να ανακάμψει σταδιακά στη συνέχεια. Αν και η σημαντική προσπάθεια δημοσιονομικής εξυγίανσης επιβαρύνει αρχικά την οικονομική δραστηριότητα, αναμένεται ότι το σύνολο των μέτρων που έχουν σχεδιασθεί (εμπροσθοβαρή δημοσιονομικά μέτρα και ισχυρό μεσοπρόθεσμο οικονομικό πρόγραμμα σε συνδυασμό με διεξοδικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις) δημιουργούν τις συνθήκες για την επιστροφή σε θετική ανάπτυξη από το 2012 και μετά. Απαραίτητος σημαντικός όρος για την επιτυχία της προσπάθειας αυτής είναι να μειωθεί σημαντικά ο πληθωρισμός κάτω από το μέσο όρο της Ευρωζώνης για να ανακτήσει η χώρα ανταγωνιστικότητα στις τιμές. Μέτρα για τη συγκράτηση των μισθών και των συντάξεων, καθώς και ο περιορισμός των ολιγοπωλιακών δομών για τη μείωση των υψηλών περιθωρίων κέρδους σε ορισμένους κλάδους , λειτουργούν θετικά στην κατεύθυνση αυτή. Ακολούθως αναμένεται να μειωθεί σταδιακά στο μεσοπρόθεσμο διάστημα και το εξωτερικό έλλειμμα. Στόχος είναι να βελτιωθούν οι εξαγωγές και να μειωθεί η εξάρτηση της οικονομίας μας από τις εισαγωγές.
Για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά η στρατηγική της κυβέρνησης θα γίνει χρήση όλων των διαθέσιμων δημοσιονομικών, χρηματοπιστωτικών και διαρθρωτικών πολιτικών. Η οικονομία της χώρας έχει απόλυτη ανάγκη από ένα ισχυρό και βιώσιμο πρόγραμμα προσαρμογής για τη διόρθωση των δημοσιονομικών ανισορροπιών και τη στροφή του χρέους σε καθοδική πορεία στο μεσοπρόθεσμο διάστημα, τη διατήρηση της σταθερότητας του τραπεζικού συστήματος και την ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας.
Στο πλαίσιο αυτό συνεπώς η δημοσιονομική προσαρμογή γίνεται ο ακρογωνιαίος λίθος του προγράμματος, προκειμένου να τεθεί ο λόγος του χρέους προς ΑΕΠ σε καθοδική πορεία από το 2013 και έπειτα, και να διατηρηθεί και μετά το πρόγραμμα μέσω της επίτευξης σημαντικών πρωτογενών πλεονασμάτων (τουλάχιστον 5% του ΑΕΠ) μέχρι το 2020. Για τη διατήρηση της δημοσιονομικής εξυγίανσης στο μεσοπρόθεσμο διάστημα, η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να ενδυναμώσει το πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής και τους θεσμούς που διέπουν τη δημοσιονομική διαχείριση.
Υπό τις συνθήκες αυτές καθίσταται αναγκαίο να στηριχθεί η προσπάθεια για δημοσιονομική προσαρμογή και επανάκτηση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, με την κατάλληλη εισοδηματική πολιτική και την πολιτική κοινωνικής προστασίας. Η προσαρμογή των εισοδημάτων σε βιώσιμα επίπεδα είναι αναγκαία για τη στήριξη της δημοσιονομικής διόρθωσης και της μείωσης του πληθωρισμού σε επίπεδα κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, καθώς και για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας κόστους και τιμών σε μόνιμη βάση. Τα προγράμματα κοινωνικής ασφάλισης πρέπει να ενδυναμωθούν για να αντιμετωπίσουν υποβόσκουσες διαρθρωτικές ανισορροπίες που οφείλονται στη γήρανση του πληθυσμού, καθώς τα κόστη των ασφαλιστικών παροχών στη χώρα αναμένεται να είναι από τα υψηλότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση με τις υφιστάμενες πολιτικές. Δεδομένου ότι οι μεγαλύτερες υπερβάσεις ετησίως στον προϋπολογισμό προέρχονται συστηματικά από τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, οι μεταρρυθμίσεις για την περιφρούρηση της βιωσιμότητας του συστήματος έχουν επείγοντα χαρακτήρα.
Σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν και οι πολιτικές στον χρηματοπιστωτικό τομέα με στόχο τη διατήρηση της σταθερότητας. Παρά το γεγονός ότι τα κεφαλαιακά αποθέματα στο τραπεζικό σύστημα στην παρούσα φάση είναι επαρκή, η Τράπεζα της Ελλάδος και η Κυβέρνηση θα ενισχύσουν και θα αποσαφηνίσουν τα κύρια στοιχεία του ελληνικού εποπτικού πλαισίου και του πλαισίου διαχείρισης χρηματοπιστωτικών κρίσεων, ώστε να βοηθήσουν το τραπεζικό σύστημα στη διάρκεια αυτής της περιόδου χαμηλής ανάπτυξης με στενή παρακολούθηση της ρευστότητας και των μη εξυπηρετούμενων δανείων ανά τράπεζα.
Οι διαρθρωτικές αλλαγές που θα προάγουν την ικανότητα της οικονομίας να παράγει, να αποταμιεύει και να εξάγει πρέπει να είναι αποφασιστικής σημασίας για να επιτευχθεί μεσοπρόθεσμη ανάκαμψη. Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων πρόκειται να υλοποιηθεί για τον εκσυγχρονισμό του δημόσιου τομέα, την αύξηση της αποτελεσματικότητας και της ευελιξίας των αγορών προϊόντων και εργασίας, και τη δημιουργία ενός ανοικτού και προσβάσιμου περιβάλλοντος για τους επενδυτές και για τη μείωση της άμεσης συμμετοχής του δημοσίου στις βιομηχανίες της χώρας.
Η δίκαιη κατανομή του κόστους προσαρμογής αποτελεί βασική δέσμευση της κυβέρνησης και η προστασία των πιο ευάλωτων και ευπαθών ομάδων της ελληνικής κοινωνίας λαμβάνεται υπόψη στο σχεδιασμό των πολιτικών προσαρμογής. Για το λόγο αυτό προβλέπεται μεγαλύτερη συνεισφορά από όσους δεν είχαν μέχρι σήμερα επιβαρυνθεί με το μερίδιο που τους αναλογεί.
Ο προσδιορισμός των στόχων δημοσιονομικής εξυγίανσης αποτελεί και περιεχόμενο του Μνημονίου Συνεννόησης, το οποίο συμφωνήθηκε στις 3 Μαΐου 2010 μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για λογαριασμό των κρατών μελών της Ευρωζώνης και της Ελληνικής Δημοκρατίας. Το Μνημόνιο απετέλεσε τη βάση συμφωνίας για την ενεργοποίηση του Μηχανισμού Στήριξης από τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης και του Μηχανισμού χρηματοδότησης άμεσης ετοιμότητας του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Ειδικότερα επί του άρθρου πρώτου
α) Σύμβαση Δανειακής Διευκόλυνσης
Μετά την από 23 Απριλίου 2010 αίτηση της Ελλάδας για χρηματοδότηση μέσω διμερών δανείων από τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ σε συνέχεια της Δήλωσης των Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων της ζώνης του ευρώ της 25ης Μαρτίου 2010 και της Δήλωσης της Ευρωομάδας της 11ης Απριλίου 2010, τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης, αποφάσισαν στις 2 Μαΐου 2010 να παρέχουν στήριξη σταθερότητας στην Ελλάδα, σε διακυβερνητικό πλαίσιο, μέσω κοινά οργανωμένων διμερών δανείων. Τα δάνεια αυτά χορηγούνται σε συνδυασμό με τη χρηματοδότηση από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (Δ.Ν.Τ.) βάσει του Διακανονισμού Χρηματοδότησης Άμεσης Ετοιμότητας του Δ.Ν.Τ. Για το λόγο αυτό αποφασίστηκε στις 5 Μαΐου 2010 από τους εκπροσώπους των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ανατεθούν στην Επιτροπή καθήκοντα συντονισμού και διαχείρισης των συντονισμένων διμερών δανείων, όπως ορίζονται στη Συμφωνία μεταξύ των Πιστωτών, που συνάφθηκε στις 8 Μαΐου 2010, ασκώντας όλες τις λειτουργίες, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτή τη Σύμβαση μέσω της Επιτροπής.
Αντίστοιχα η Ελλάδα αναλαμβάνει τη δέσμευση να εφαρμόσει τα μέτρα για την επιτήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και τις κατευθυντήριες γραμμές της οικονομικής πολιτικής με βάση τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου δυνάμει των άρθρων 126(9) και 136 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία προβλέπονται στο Μνημόνιο Συνεννόησης που συστατικά του μέρη είναι το Μνημόνιο Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής πολιτικής, το Μνημόνιο στις συγκεκριμένες προϋποθέσεις Οικονομικής Πολιτικής και το Τεχνικό Μνημόνιο Συνεννόησης, όπως μπορεί κατά διαστήματα να τροποποιείται ή/ και να συμπληρώνεται. Η διαθεσιμότητα του πρώτου δανείου εξαρτήθηκε από την υπογραφή του Μνημονίου Συνεννόησης και την έναρξη ισχύος της παρούσας Σύμβασης, ενώ η διαθεσιμότητα των επόμενων δανείων εξαρτάται από τη θετική απόφαση των υπολοίπων κρατών μελών της Ευρωζώνης μετά από διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) για την εφαρμογή των συμφωνηθέντων με βάση τα παραπάνω.
Η Επιτροπή ανοίγει έναν λογαριασμό στο όνομα των υπολοίπων Κρατών Μελών της Ευρωζώνης στην ΕΚΤ, που χρησιμοποιείται για την διενέργεια όλων των πληρωμών εκ μέρους τους και εκ μέρους της Ελλάδας, ενώ η Ελλάδα έχει ορίσει την Τράπεζα της Ελλάδας ως αντιπρόσωπό της για τους σκοπούς της Σύμβασης αυτής. Η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας έχει ορίσει τον χρηματοπιστωτικό όμιλο KfW ως δανειστή για λογαριασμό της Γερμανίας, που υπόκειται στις οδηγίες, τελεί υπό την εγγύηση και ενεργεί για το δημόσιο συμφέρον της Γερμανίας.
Στο άρθρο 1 ορίζεται το ύψος της διαθέσιμης δανειακής διευκόλυνσης προς την Ελλάδα που ανέρχεται σε ποσό ύψους μέχρι ογδόντα δις Ευρώ και η αναληφθείσα δέσμευση για κάθε κράτος μέλος της Ευρωζώνης. Καθορίζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των δανειστών (άρθρο 2 ), οι διαδικασίες ανάληψης, ο προσδιορισμός του καθαρού ποσού εκταμίευσης και οι αναγκαίοι όροι για τις αναλήψεις, τη διαθεσιμότητα και τις εκταμιεύσεις (άρθρο 3) καθώς και οι εκατέρωθεν εγγυήσεις και υποχρεώσεις (άρθρο 4). Στη συνέχεια προσδιορίζεται το επιτόκιο, τα κόστη και οι δαπάνες, ο τρόπος και οι διαδικασίες αποπληρωμής, πρώιμης αποπληρωμής, υποχρεωτικής αποπληρωμής ή και ακύρωσης καθώς και οι πληρωμές (άρθρα 5, 6 και 7). Οι λόγοι καταγγελίας των αντισυμβαλλομένων, οι σχετικές υποχρεώσεις για επιθεωρήσεις, πρόληψης της απάτης και ελέγχους της Επιτροπής, οι απαιτούμενες γνωστοποιήσεις εκ μέρους των συμβαλλομένων, η δυνατότητα και οι προϋποθέσεις για την εκχώρηση και μεταβίβαση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των δανειστών περιλαμβάνονται επίσης στην εν λόγω Σύμβαση.
Η Σύμβαση παραπέμπει στο κείμενο της Συμφωνίας μεταξύ των Πιστωτών, δηλαδή της Συμφωνίας για την παροχή στην Ελλάδα στήριξης σταθερότητας μέσω των κοινά οργανωμένων διμερών δανείων, η οποία προηγήθηκε της Σύμβασης Δανειακής Διευκόλυνσης, προκειμένου να ρυθμίσουν τις μεταξύ τους σχέσεις.
Συγκεκριμένα, με την Συμφωνία αυτή καθορίστηκε ο τρόπος με τον οποίο κάθε δανειστής δεσμεύεται από την Σύμβαση, ορίστηκε η Επιτροπή ως εκπρόσωπός τους ως προς την οργάνωση και διαχείριση των Δανείων, εξουσιοδοτήθηκε επίσης, η Επιτροπή να ανοίξει λογαριασμό στην ΕΚΤ στο όνομα των δανειστών για τη δι, ενέργεια όλων των πληρωμών, καθορίστηκε η διαδικασία έγκρισης της εκταμίευσης των δανείων αλλά και ο τρόπος διεξαγωγής της, προβλέφθηκε ο τρόπος υπολογισμού των τόκων αλλά και η διαδικασία ανακατανομής των συμμετοχών τους. Ως διάρκεια της εν λόγω Συμφωνίας ορίστηκε η τελική εξόφληση των ποσών της Συμφωνίας Δανειακής Διευκόλυνσης και πάντως όχι πέραν του τριετούς προγράμματος που προβλέπει το Μνημόνιο Συνεννόησης.
Επίσης η Σύμβαση Δανειακής Διευκόλυνσης παραπέμπει στο κείμενο του Μνημονίου Συνεννόησης.
Επί του άρθρου δεύτερου
Με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 9ης Μαΐου 2010 αποφασίστηκε η θεσμοθέτηση ενός Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης. Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Στήριξης (ΕΜΣ) αποτελεί καρπό της καθυστερημένης αλλά αναπόφευκτης συνειδητοποίησης από τα κράτη μέλη της Ε.Ε., και ιδίως από τη Γερμανία, του γεγονότος ότι η κρίση πληρωμών της Ελλάδας δεν ήταν μεμονωμένο και δυνάμενο ανεξάρτητης αντιμετώπισης ζήτημα που οφειλόταν αποκλειστικά στην κακοδιαχείριση της συγκεκριμένης χώρας, αλλά προάγγελλος γενικότερων αναταράξεων στην ευρωζώνη, με ρίζες στην αναντιστοιχία των οικονομικών δομών μεταξύ ευρωπαϊκού Βορρά και ευρωπαϊκού Νότου, που κινδύνευε να αποσταθεροποιήσει το Ευρώ και να έχει μεσοπρόθεσμα καταστροφικές συνέπειες για όλα τα κράτη μέλη.
Η πρωτοφανής αυτή κατάσταση έκανε εμφανές ότι το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης με τα ονομαστικά του κριτήρια και τις ασφυκτικές κυρώσεις που προβλέπει για τις αποκλίνουσες από τα κριτήρια αυτά χώρες, δεν επαρκεί προκειμένου να εξασφαλιστεί η δημοσιονομική σταθερότητα και η ισόρροπη ανάπτυξη στην ευρωζώνη και στο σύνολο της ΕΕ. Χρειάζονται χρηματοδοτικές παρεμβάσεις μεγάλου βεληνεκούς, στενή παρακολούθηση των προϋπολογισμών των κρατών μελών, ευρύτερος και εντονότερος συντονισμός των οικονομικών τους πολιτικών και προοπτικά άσκηση κοινής δημοσιονομικής πολιτικής με φορολογική εναρμόνιση και έλεγχο του χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Στήριξης αποτελεί πρώτη και ατελή απάντηση στα παραπάνω αδιέξοδα. Θέτει για τρία χρόνια στη διάθεση των πλέον ευάλωτων εταίρων 60 δις Ευρώ από τα αποθέματα του κοινοτικού προϋπολογισμού (που παραμένει, έτσι κι αλλιώς εξαιρετικά ανεπαρκής), άλλα 440 δις Ευρώ από τα κράτη μέλη της ευρωζώνης και 250 δις Ευρώ από το ΔΝΤ, συνολικά δηλαδή το σημαντικό ποσό των 750 δις Ευρώ, το οποίο συνιστά την ασπίδα απέναντι στις κερδοσκοπικές ορέξεις των αγορών εναντίον των χωρών που θα βρεθούν σε επισφαλή θέση. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Στήριξης ακολουθεί σχεδόν κατά γράμμα τον αντίστοιχο ελληνικό μηχανισμό των 110 δις. Μακριά από το να αποτελεί άνευ όρων παράδοση στις επιταγές ξένων κέντρων, όπως άκριτα έσπευσαν να καταγγείλουν ορισμένοι, η συνολική αυτή επιστράτευση σχεδόν ενός τρισεκατομμυρίου Ευρώ, με τις προϋποθέσεις επιτήρησης και ελέγχων που τη συνοδεύουν, συνιστά εμβρυακή μορφή μιας μελλοντικής κοινής ευρωπαϊκής δημοσιονομικής πολιτικής, η οποία θα αποτελέσει κρίσιμο βήμα στην πολιτική ενοποίηση της γηραιάς ηπείρου, χωρίς την οποία είναι αδύνατο να επιβιώσουμε στο σύγχρονο κόσμο.
Η χώρα μας που έχει ήδη χρηματοδοτηθεί και θα χρηματοδοτείται για μία τριετία από τη δανειακή διευκόλυνση που εγκρίθηκε τον περασμένο μήνα, δεν θα συμμετάσχει άμεσα στον ευρωπαϊκό μηχανισμό, ή ακριβέστερα θεωρείται ότι έχει ήδη συμμετάσχει, εφόσον ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Στήριξης αποτελεί συνέχεια και προέκταση του ελληνικού. Θα συμμετάσχει βέβαια στο νομικό πρόσωπο που θα τον υλοποιήσει και ευελπιστούμε ότι θα συμμετάσχουμε πλήρως στο μέλλον όταν θα έχουμε βγει από την κρίση, θα έχουμε εκπληρώσει τις αναληφθείσες υποχρεώσεις μας και θα ζούμε πλέον σε μια Ε.Ε. που δεν θα αρκείται σε προσωρινά μέτρα δημοσιονομικής σταθεροποίησης, αλλά θα έχει χαράξει κοινή και μόνιμη δημοσιονομική πολιτική.
Με το άρθρο δεύτερο παρέχεται η εξουσιοδότηση στον Υπουργό Οικονομικών να εκπροσωπεί την Ελλάδα και να υπογράφει κάθε σχετικό μνημόνιο συνεργασίας, συμφωνία ή σύμβαση δανεισμού, διμερή ή πολυμερή, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, και να συμμετέχει σε όλες τις διαδικασίες του υπό ολοκλήρωση Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης.
Επί του άρθρου τρίτου
Με το άρθρο Τρίτο ορίζεται η έναρξη ισχύος του νόμου.
Επισημαίνεται ότι με το ν. 3845/2010 παρασχέθηκε εξουσιοδότηση για την υπογραφή των δανειακών συμβάσεων στον Υπουργό Οικονομικών , ενώ με τον ίδιο νόμο, όπως συμπληρώθηκε με το ν. 3847/2010, ορίσθηκε ότι οι δανειακές συμβάσεις ισχύουν από την ημερομηνία υπογραφής τους, προκειμένου να καταστεί δυνατή η έγκαιρη εκταμίευση της πρώτης δόσης του δανείου.
Αυτά επιδιώκονται με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου και παρακαλείται η Εθνική Αντιπροσωπεία για την ψήφισή του.
Αθήνα 3 Ιουνίου 2010
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
(hat tip capital.gr)
Γιώργος Καισάριος
Παρόμοια θέματα
» ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
» Η έκθεση του ΣΔΟΕ που «καίει» τον Άκη
» ExpoDanceShow - 1η Διεθνής Έκθεση Χορού
» Η έκθεση του ΣΔΟΕ που «καίει» τον Άκη
» ExpoDanceShow - 1η Διεθνής Έκθεση Χορού
Σελίδα 1 από 1
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
04.10.14 19:25 από Aννα
» H Αλβανία υποψήφια για ένταξη στην ΕΕ - “Περισσότερες μεταρρυθμίσεις”, το μήνυμα από Βρυξέλλες
24.06.14 18:18 από Aννα
» Ανοίγουν 600 θέσεις στη ΔΕΗ – Μέσω ΑΣΕΠ οι προσλήψεις
24.06.14 18:15 από Aννα
» Συναγερμός ενόψει καύσωνα - Μέτρα προφύλαξης από την γ.γ. Πολιτικής Προστασίας - Τους 40 βαθμούς θα φτάσει η θερμοκρασία
24.06.14 18:12 από Aννα
» Κλειστό το Μετσόβιο μέχρι τη Δευτέρα, με απόφαση των διοικητικών υπαλλήλων
24.06.14 18:09 από Aννα
» Πρόσκληση του ΣΥΡΙΖΑ για την συγκρότηση Παλλαϊκού Μετώπου ενάντια στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ
24.06.14 18:06 από Aννα
» Όλο το 24ωρο οι ηλεκτρονικές καταθέσεις δικογράφων
24.06.14 18:03 από Aννα
» Έλλη Κοκκίνου: Όλη η αλήθεια για το πρόβλημα της υγεία της
24.06.14 17:55 από Aννα
» HomeΕλλάδα ΧΟΡΗΓΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ Θάλαμος αερίων για άλλη μία φορά η Αττική
24.06.14 17:51 από Aννα